BLOG

Ψηφιακός αναλφαβητισμός - Ψηφιακό χάσμα

11-05-2015 21:54:20

Όλοι θα έχουν παρατηρήσει ότι δεν υπάρχει τομέας στην καθημερινότητά μας που να μην απαιτεί τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Αυτό φαίνεται αν σκεφτεί κανείς ένα απλό παράδειγμα όπως το ότι δεν υπάρχει επιχείρηση – μικρή ή μεγάλη -  που να μη διαθέτει έστω και έναν υπολογιστή. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα όμως είναι οι τράπεζες, η αστυνομία, η εφορία, κλπ, όπου ο καθένας έχει ένα «φάκελο», είτε αυτός αφορά κάποιες οικονομικές δραστηριότητες του καθενός, είτε προσωπικά στοιχεία.

Όποιος λοιπόν δεν έχει πρόσβαση σε όλες αυτές τις τεχνολογικές εξελίξεις είτε λόγω άγνοιας είτε για οποιοδήποτε άλλο λόγο μοιάζει με αυτόν που δεν γνωρίζει στοιχειώδη γραφή και ανάγνωση, τον αναλφάβητο. Αποτέλεσμα της απόκλισης που παρουσιάζεται ανάμεσα σε άτομα ή ομάδες οι οποίες χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες και σε εκείνα που έχουν άγνοια στη χρήση τους είναι να δημιουργείται ένα ψηφιακό χάσμα.

Το ψηφιακό χάσμα που χωρίζει την Ελλάδα από την υπόλοιπη Ευρώπη δεν είναι αξιοκαταφρόνητο και αυτό γιατί καθυστερεί ως προς τη μαζική κατάρτιση, και η κατάρτιση αυτή οφείλεται περισσότερο στην εκπαίδευση.

Η τεχνολογία θα πρέπει να εισέλθει ριζικά στην εκπαίδευση και στα σχολεία, ώστε να βοηθήσει να ξεπεραστούν τα φαινόμενα τεχνοφοβίας και να προετοιμάσει πολίτες ικανούς να επιλέγουν τις νέες τεχνολογίες ανάλογα με τις ανάγκες τους.

Συσχετισμός αναλφαβητισμού και τεχνολογίας

Στην ψηφιακή εποχή οι λειτουργικά αναλφάβητοι απειλούνται με πλήρη περιθωριοποίηση καθώς δεν έχουν πρόσβαση στη γνώση και έτσι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις. Επειδή έχουν ελλιπή υποδομή για κατάρτιση και για εκπαίδευση οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες για να διατηρήσουν την εργασία τους και να έχουν εξέλιξη στη σταδιοδρομία ή την επανένταξή τους στην αγορά εργασίας αν απολυθούν γιατί θα έχουν ελλιπή προσόντα.

Η τεχνολογία αναπτύσσεται ραγδαία και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη συνεχή επιδείνωση του τεχνολογικού αναλφαβητισμού. Από έρευνα της Eurostat το 2006 αποδεικνύεται ότι δύο στους τρεις Έλληνες δεν γνωρίζουν τίποτα για τεχνολογία.

Ο τεχνολογικός αναλφαβητισμός οφείλεται κυρίως σε ανεπάρκεια υποδομών από τη μεριά του κράτους και της κοινωνίας. Πολλά άτομα έχουν διάθεση να προσπαθήσουν να αποκτήσουν επαρκή εκπαιδευτικά εφόδια και δεξιότητες, αλλά δεν τους προσφέρονται με κατάλληλες παιδαγωγικές μεθόδους.

 

Ψηφιακό χάσμα

Με τον όρο ψηφιακό χάσμα εννοούμε την απόσταση που δημιουργείται ανάμεσα σε άτομα ή και ομάδες που χειρίζονται τις νέες τεχνολογίες και εκείνα που δεν έχουν την κατάλληλη γνώση εξαιτίας κοινωνικών και οικονομικών παραγόντων. Η μη χρήση μπορεί να γίνεται είτε λόγο έλλειψης πόρων και δεξιοτήτων στη χρήση του εξοπλισμού, είτε λόγο φυσικής πρόσβασης. Οι προσπάθειες που περιγράφονται από τον όρο ψηφιακή σύγκλιση, στόχο έχουν να εξαφανίσουν σχεδόν το ψηφιακό χάσμα.

 

Έφηβοι και τεχνολογία

Τα παιδιά της σύγχρονης εποχής που μεγάλωσαν με χρήση υπολογιστών είναι πολύ διαφορετικά από εκείνα που γνώριζαν μόνο την τηλεόραση. Η εξέλιξη όμως της τεχνολογίας όπως αναφέρουν οι ψυχολόγοι μεγαλώνουν συνέχεια το ψηφιακό χάσμα ανάμεσα στις γενιές. Επειδή η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία την τελευταία δεκαετία, πολλοί πιστεύουν και άνδρες και γυναίκες ότι η ζωή τους γίνεται ευκολότερη χάρη στη χρήση των τεχνολογιών. Την ίδια άποψη υποστηρίζουν και άτομα που η ηλικία τους είναι μεταξύ 12 και 33 ετών, των οποίων η ζωή τους είναι συνδεδεμένη με την τεχνολογία. Υπάρχουν όμως και άτομα, που αντί να χρησιμοποιούν την τεχνολογία για διευκόλυνση της ζωής τους, αυτοί είναι αποκλειστικά εξαρτώμενοι από τα ψηφιακά μέσα.

Μπορεί κανείς να το αντιληφθεί αυτό, αν σκεφτεί ότι από πολύ μικρή ηλικία κάνουν χρήση κινητών τηλεφώνων, ως μέσο επικοινωνίας, αλλά και ως μέσο παιχνιδομηχανής και mp3 player. Αυτό κάνει το κινητό τηλέφωνο το πρώτο στην κατάταξη χρήσης ψηφιακό μέσο.

Δεύτερο καλύτερο ψηφιακό μέσο για τους εφήβους θεωρείται ο ηλεκτρονικός υπολογιστής. Μεγαλύτερη σημασία για αυτούς έχει όταν ο ηλεκτρονικός υπολογιστής διαθέτει Internet. Έτσι, τον χρησιμοποιούν ως μέσο επικοινωνίας, διασκέδασης και ενημέρωσης. Με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή οι έφηβοι επικοινωνούν μέσω των chat rooms, τόσο με γνωστούς όσο και με άγνωστους σε αυτούς ανθρώπους. Επίσης, τα τελευταία χρόνια έχουν μπει στη ζωή τους τα κοινωνικά δίκτυα, όπως το facebook και το twitter, με τα οποία πάλι μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους, να παίζουν παιχνίδια και σε μικρό βαθμό να ενημερώνονται για το τι γίνεται στον κόσμο. Υπάρχουν ακόμα και τα on line games, στα οποία περνούν πάρα πολλές ώρες οι νέοι, όπως και το youtube για να βλέπουν διάφορα βίντεο.

Από έρευνες που έχουν γίνει σε Ελλάδα και εξωτερικό, προκύπτει ότι 9 στους 10 εφήβους χρησιμοποιούν την τεχνολογία, το 50% των εφήβων έχει κινητό τηλέφωνο και επικοινωνεί με sms, οι περισσότεροι έφηβοι χρησιμοποιούν e-mails για την επικοινωνία τους, μοιράζονται με άλλους τον υπολογιστή στο σπίτι και όλο και περισσότεροι είναι εκείνοι που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο.

Ψηφιακό μέσο θεωρείται και η τηλεόραση το οποίο σε όλες τις ηλικίες είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής του ανθρώπου. Μέσω αυτής οι έφηβοι ενημερώνονται για το τι γίνεται στον κόσμο όπως επίσης και για να βλέπουν ταινίες και σειρές τόσο ελληνικές όσο και ξένες.

Αν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι έλεγαν ‘πάν μέτρον άριστον’, πολλοί είναι εκείνοι οι έφηβοι που ακολουθούν λάθος πράξεις και επηρεασμένοι από τα ψηφιακά μέσα και κυρίως το διαδίκτυο φτάνουν μέχρι και την αυτοκτονία. Αυτό γίνεται γιατί αν κανείς δεν έχει τις βασικές αρχές και εκπαίδευση και δεν είναι προσεκτικός με το Διαδίκτυο μπορεί εύκολα να πέσει θύμα, αφού είναι ένα μέσο με το οποίο δεν μπορείς να γνωρίζεις ποιος βρίσκεται απέναντί σου, ακόμα και αν βλέπεις μια φωτογραφία αυτού. Έτσι ο οποιοσδήποτε μπορεί να εξαπατηθεί.

Γενικά, σε μια εποχή στην οποία η τεχνολογία έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής κάθε ανθρώπου, πρέπει να χρησιμοποιείται με μέτρο και με το σωστό τρόπο.

                                 Ανώτατο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κρήτης

                                  Σχολή Σ.Ε.Υ.Π.

                                  Τμήμα: Κοινωνικής Εργασίας

                                                   


ΠΙΣΩ

Σύνδεση

Email:
Κωδικός:
 

Μαθήματα


BLOG

04-12-2020
ΕΚΦΡΑΣΗ - ΕΚΘΕΣΗ

20-11-2020
ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

17-11-2020
ΠΗΓΗ 1. Χάρτης της Ελλάδας στο 19ο αιώνα και οι αλλαγές στα σύνορα μέχρι το 1913. ΠΗΓΗ 2. ΠΙΝΑΚΑΣ - Εξέλιξη της έκτασης και του πληθυσμού της Ελλάδας (1838 - 1936). ΠΗΓΗ 3. ΠΙΝΑΚΑΣ - Πληθυσμοί πόλεων ελληνικού χώρου. Προεπαναστατικά χρόνια 1879, 1889, 1907.

19-11-2020
ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

Περισσότερα